No lo tenías en tu libro pero…
Aziza Mustafa Zadeh (Əzizə Mustafazadə - Jazziza).
Jesús Pérez.
Decididamente, hablar de la persona que en esta ocasión traemos a la sección, es hablar de raíces, de raíces bien sujetas a su tierra azerbaiyana a la vez que se lanzan al futuro a lomos de la una increíblemente hermosa música de vanguardia. Raíces azeríes (término tan válido para la lengua de la zona como para designar a sus pobladores) con sabor a jazz del bueno. Raíces que parten de su abuela Zivar Khanim, de su padre Vagif Mustafazade (1940-1979), de la música occidental, tanto la clásica como el Jazz más ortodoxo y de la tradición de su pueblo, específicamente su querido Mugham (estilo propio azeriayano que es una forma de improvisación musical modal). Hablamos de Aziza Mustafa Zadeh (Əzizə Mustafazadə - Jazziza), la cual cuenta con un rico repertorio musical y unas composiciones que, a todas las personas amantes de la música en general y en particular a aquellas que aman el Jazz, hará felices.
Antes de describir brevemente algunas de sus obras, tengo que decir que el sobrenombre Jazziza es un apelativo cariñoso que su padre le puso de pequeña, un juego de palabras con Jazz y Aziza. Vagif fue el creador del Jazz Mugham allá por los años 60 del pasado siglo siendo una mezcla del Jazz clásico con el estilo Mugham y precisamente este estilo es el que Jazziza ha llevado a un nivel muy alto. Como he nombrado ya anteriormente el Mugham y la improvisación musical modal, y a fin de poder obtener una imagen precisa de lo que ello significa, y teniendo en cuenta que es un tema tan interesante como amplio, hemos pedido ayuda a alguien que puede dárnosla en la forma más sintéticamente posible pero sin renunciar al contenido que sin duda será útil para muchos de nuestros lectores que aman y estudian la música. Así que nosotros nos callamos y dejamos que sea Alfredo Susavila quien nos lo explique:
Jazz Modal
O jazz modal é un estilo de jazz que xurdiu a finais da década de 1950 e principios dos 60, caracterizado polo uso de modos musicais como base para a improvisación e a composición. Este estilo é frecuentemente asociado con destacados músicos de jazz como Miles Davis, John Coltrane e Bill Evans. O jazz modal representa un afastamento das progresións de acordes máis complexas e dos rápidos cambios harmónicos dos estilos de jazz anteriores, como o bebop. As principais características do jazz modal inclúen escalas modais, en lugar de depender das progresións de acordes tradicionais e dos cambios II-V-I que se atopan no bebop e nos estilos de jazz anteriores.
A harmonía modal difire da harmonía tonal en que non utiliza as funcións tonais derivadas da presenza e resolución do tritono nunha relación SD-D-T. O establecemento dun modo como centro "tonal" vén dado por unha relación de "tono" carente de progresión tonal- harmónica entre os seus acordes.
Os músicos usan unha única escala, ou modo, como base harmónica durante un período prolongado, permitindo moitas veces máis liberdade e exploración na improvisación.
Sinxeleza: o jazz modal adoita ter unha estrutura harmónica máis sinxela en comparación con outros subxéneros de jazz. As composicións modais normalmente teñen menos acordes e menos cambios de acordes, o que proporciona máis espazo para a improvisación.
Vamps modais longos: as cancións de jazz modais adoitan presentar vamps estendidos (patróns de acordes repetidos) ou ostinatos (patróns rítmicos e melódicos repetidos) que permiten aos músicos explorar a escala modal durante un período prolongado. Na improvisación o enfoque modal anima aos improvisadores a crear melodías e liñas que enfatizan as características do modo específico que se está a utilizar, así como a explorar a interacción de intervalos e harmonías dentro dese modo.
Os álbums e composicións de jazz modal notables inclúen: "Kind of Blue" de Miles Davis, que quizais sexa o álbum de jazz modal máis famoso e influente. "My Favorite Things" de John Coltrane, baseada na canción principal que presenta unha interpretación modal da canción clásica de Rodgers e Hammerstein. "Peace Piece" de Bill Evans, unha composición de piano modal tranquila e minimalista. O jazz modal abriu novas vías para a improvisación e influíu en outros subxéneros do jazz. Segue a ser un estilo importante e distintivo no mundo do jazz, apreciado pola súa sinxeleza harmónica e a liberdade creativa que ofrece aos músicos, que adoptou moitas fusions coas músicas tradicionais de cada pais.
Jazz de Azerbaiyán (Aziza)
O jazz en Azerbaiyán representa unha interesante fusión de tradicións musicais, unha combinación que non só conserva a esencia do jazz, senón que tamén destaca a identidade musical única do país. Esta fusión de elementos culturais locais e a linguaxe musical do jazz occidental dá lugar a unha escena de jazz vibrante e distintiva en Azerbaiyán.
Unha das principais caracteristicas da música de Azerbaiyán, e a mestura do jazz modal aplicado sobre o sistema Mugham un complexo sistema musical que inclúe tanto a música como o canto, cunha rica historia cultural. Caracterízase pola súa profunda expresión emocional e a súa capacidade para evocar unha ampla gama de sentimentos nos oíntes. Algunhas características importantes do Mugham son: Modos musicais: como no jazz modal, o Mugham baséase en modos musicais específicos, chamados "modos mugham" ou "escalas mugham". Estes modos utilízanse como base para a improvisación, permitindo aos intérpretes explorar e expresar unha variedade de emocións dentro dun marco melódico particular.
Estes modos musicais no sistema Mugham chámanse por nomes individuais e teñen características únicas en canto a intervalos, patróns melódicos e emocións que evocan.
Alfredo Susavila.
En cuanto a la obra discográfica de Aziza, quiero recomendar al lector en primer lugar y como primera toma de contacto, su último trabajo; el disco Generations publicado en 2020 por Jazziza Records tras 18 años desde la aparición de su último disco. Retomando, reinterpretando y enriqueciendo cuatro temas de su padre, cuatro temas de ella misma y cuatro temas inspirados por, y escritos junto a, su hijo; se entrelazan tres generaciones. Aquí encontraremos una obra redonda en la que, desarrollando los diferentes estilos que a lo largo de su carrera han jalonado su repertorio musical pone a nuestra disposición un trabajo en el cual los engarces entre la música clásica, las raíces musicales propias y de otros países como por ejemplo España y, por supuesto, el jazz, son tan finos que se nos aparecen como lo más natural y homogéneo del mundo. De destacar, misión prácticamente imposible pues subrayaría todas las piezas que componen la obra, hoy me apetece citar el Concierto nº2, sin dejar de hacer referencia tampoco a la hermosísima canción de cuna Lullaby.
Salto hacia 2002 para mencionar el disco Shamans, publicado bajo el sello Decca que contiene el homónimo Shamans. Sus nueve minutos y pico se hacen demasiado cortos siendo, sin lugar a dudas, uno de los temas que deben ser escuchados antes de siquiera hablar de jazz. Un auténtico must listen. En el mismo disco recomiendo el sentido y emotivamente intimista Ladies of Azerbaiyan, y jugueteando magistralmente con la música clásica Bach-Zadeh, Portrait of Chopin o M25. Destacar también los apasionados Ayrilik o Fire Worship.
Dance of Fire, dando nombre a otro de sus trabajos discográficos en 1995, nos trae a la mente un paseo por los patios andaluces, patios de influencia árabe con pinceladas de alegre añoranza a la vez que tintado en tonos orientales. Destacar en la misma obra Carnival, Passion y Spanish Picture formando un precioso cuadro salpicado de alegría y vitalidad gracias a un pincel que se mueve al son de la guitarra española y la fantástica voz de Jazziza. Y no me quiero despedir de este disco sin mencionar el emotivo Father. Yo, me disculpará el lector, es que podría seguir y seguir pero el espacio es limitado y realmente quiero que las personas que nos leen abran esta puerta y sean ellas quienes descubran personalmente a quien hoy hemos traído a la sección. Así que voy a acelerar un poco y citaré por encima su discografía.
Allways, 1993, trabajo editado por Columbia, disco caracterizado por el predominio de los tonos pastel con un ágil piano que destaca sobre una elegante combinación de bajo y percusión. Entrará en Crying Earth en tonos dramáticos introduciéndonos en un increíble disco donde la primera advertencia de que no nos fiemos del apastelado sendero de baldosas amarillas nos llega con A.J.D. y el despliegue vocal que en él hace. Tampoco falta un jazz más ortodoxo con temas tan delicados como Vagif.
Aziza Mustafa Zadeh, 1991 también para Columbia comienza con el introspectivo y hermoso Quiet Alone. Destacar asimismo Inspiration, donde nos regala otra de sus demostraciones vocales, el relajante Blue Day, la briosa Character y las exhuberantemente melódicas Aziza’s Dream y Two Candles.
Seven Truth, 1996 bajo el sello Columbia, el cual comienza con un fresco y alegre tema con hermosos ritmos orientales titulado Ay Dilber y disco del que no hablaré más porque lo subrayaría todo.
Jazziza, 1997, Columbia, es un disco dedicado a grandes jazz sandards, reconstruidos al estilo Aziza. Con títulos como My Funny Valentine, Take Five, Scrapple from the Apple, Lover Man, Nature Boy… nos sumerje en el mundo de los clásicos del jazz aderezados con el intenso sabor Jazziza y donde, porque no lo quiero dejar pasar, citaré la fantástica versión que hace en Black Orphaeus.
Alguien me ha preguntado si esta sección (No lo tenías en tu libro pero....) va de mujeres, si el objetivo es visibilizar a la mujer y, para ser honestos, he de decir que no. Nunca fue ese el objetivo de esta sección sino el que en su cabecera reza: No lo tenías en tu libro pero… y esto hace referencia a cualquier persona o cosa que en mi opinión deba ser puesta en valor y que, precisamente, haya sido ignorada ya sea por ignorancia o a propósito. Creo, honestamente, que si crease una sección para la mujer, estaría devaluando a aquellas que allí llevara. Soy más del sentir de Rebecca Clarke y de Clara Zetkin, qué se le va a hacer. Y sí, han sido dos mujeres en los primeros dos artículos, pero no estuvieron ahí por su sexo sino por su valor. Por el valor de su obra y su legado. He de reconocer que descubrí a Aziza Mustafa de pura casualidad. Realmente nadie me habló de ella, ni la encontré en ningún libro de texto; fue pura suerte. Y es precisamente esta suerte, y el disfrute que he tenido con su obra que por eso os la traigo. Para que cada uno escriba en su libro interno lo que no está en los otros libros y para que cada uno pueda compartir la obra de esta gran persona con cada otro.
YOU DIDN'T HAVE IT IN YOUR BOOK BUT...
Aziza Mustafa Zadeh (Əzizə Mustafazadə – Jazziza).
Jesus Perez.
Decidedly, to talk about the person that we bring to the section on this occasion is to talk about roots, roots firmly attached to their Azerbaijani land while launching themselves into the future on the back of incredibly beautiful avant-garde music. Azeri roots (a term as valid for the language of the area as it is for its inhabitants) with a flavor of good jazz. Roots that come from his grandmother Zivar Khanim, from his father Vagif Mustafazade (1940-1979), from Western music, both classical and the most orthodox Jazz, and from the tradition of his people, specifically his beloved Mugham (Azeria's own style that It is a form of modal musical improvisation). We are talking about Aziza Mustafa Zadeh (Əzizə Mustafazadə - Jazziza), who has a rich musical repertoire and compositions that will make all music lovers in general and those who love Jazz in particular happy. Before briefly describing some of her works, I have to say that the nickname Jazziza is an affectionate nickname that her father gave her when she was little, a play on words with Jazz and Aziza. Vagif was the creator of Mugham Jazz back in the 60s of the last century, being a mixture of classic Jazz with the Mugham style and precisely this style is the one that Jazziza has taken to a very high level. As I have already mentioned before, Mugham and modal musical improvisation, and in order to obtain a precise image of what this means, and taking into account that it is a topic as interesting as it is broad, we have asked for help from someone who can give it to us in the in the most synthetic way possible but without giving up the content that will undoubtedly be useful for many of our readers who love and study music. So we keep quiet and let Alfredo Susavila explain it to us:
Modal Jazz
Modal jazz is a style of jazz that emerged in the late 1950s and early 1960s, characterized by the use of musical modes as a basis for improvisation and composition. This style is often associated with prominent jazz musicians such as Miles Davis, John Coltrane and Bill Evans. Modal jazz represents a departure from the more complex chord progressions and rapid harmonic changes of earlier jazz styles, such as bebop. The main characteristics of modal jazz include modal scales, rather than relying on the traditional chord progressions and II-V-I changes found in bebop and earlier jazz styles.
Modal harmony differs from tonal harmony in that it does not use the tonal functions derived from the presence and resolution of the tritone in an SD-D-T relationship. The establishment of a mode as a "tonal" center is given by a "tone" relationship devoid of tonal-harmonic progression between its chords.
Musicians use a single scale, or mode, as a harmonic basis over an extended period, often allowing more freedom and exploration in improvisation.
Simplicity: Modal jazz tends to have a simpler harmonic structure compared to other jazz subgenres. Modal compositions typically have fewer chords and fewer chord changes, providing more room for improvisation.
Long modal vamps: Modal jazz songs often feature extended vamps (repeated chord patterns) or ostinatos (repeated rhythmic and melodic patterns) that allow musicians to explore the modal scale over an extended period. In improvisation the modal approach encourages improvisers to create melodies and lines that emphasize the characteristics of the specific mode being used, as well as to explore the interplay of intervals and harmonies within that mode.
Notable modal jazz albums and compositions include: "Kind of Blue" by Miles Davis, which is perhaps the most famous and influential modal jazz album. "My Favorite Things" by John Coltrane, based on the title track featuring a modal interpretation of the classic Rodgers and Hammerstein song. "Peace Piece" by Bill Evans, a quiet and minimalistic modal piano composition. Modal jazz opened up new avenues for improvisation and influenced other subgenres of jazz. It remains an important and distinctive style in the world of jazz, appreciated for its harmonic simplicity and the creative freedom it offers musicians, which has adopted many fusions with the traditional music of each country.
Jazz from Azerbaijan (Aziza)
Jazz in Azerbaijan represents an interesting fusion of musical traditions, a combination that not only preserves the essence of jazz, but also highlights the country's unique musical identity. This fusion of local cultural elements and the musical language of Western jazz results in a vibrant and distinctive jazz scene in Azerbaijan.
One of the main characteristics of the music of Azerbaijan, and the mixture of modal jazz applied on the Mugham system, a complex musical system that includes both music and singing, with a rich cultural history. It is characterized by its deep emotional expression and its ability to evoke a wide range of feelings in listeners. Some important features of Mugham are: Musical modes: As in modal jazz, Mugham is based on specific musical modes, called "mugham modes" or "mugham scales". These modes are used as a basis for improvisation, allowing performers to explore and express a variety of emotions within a particular melodic framework.
These musical modes in the Mugham system are called by individual names and have unique characteristics in terms of intervals, melodic patterns and the emotions they evoke.
Alfredo Susavila.
Regarding Aziza's recording work, I want to recommend to the reader first of all and as a first contact, her latest work; the album Generations published in 2020 by Jazziza Records after 18 years since the appearance of their last album. Taking up, reinterpreting and enriching four songs by her father, four songs by herself and four songs inspired by, and written with, her son; three generations are intertwined. Here we will find a rounded work in which, developing the different styles that throughout his career have marked his musical repertoire, he puts at our disposal a work in which the links between classical music, his own musical roots and those of other countries such as For example, Spain and, of course, jazz, are so fine that they appear to us as the most natural and homogeneous thing in the world. Of note, a practically impossible mission since it would highlight all the pieces that make up the work, today I would like to quote Concerto No. 2, without failing to make reference to the beautiful lullaby Lullaby.
I jump to 2002 to mention the album Shamans, published under the Decca label that contains the eponymous Shamans. Its nine or so minutes are too short and are, without a doubt, one of the songs that should be heard before even talking about jazz. A real must listen. On the same album I recommend the heartfelt and emotionally intimate Ladies of Azerbaijan, and masterfully playing with classical music Bach-Zadeh, Portrait of Chopin or M25. Also highlight the passionate Ayrilik or Fire Worship.
Dance of Fire, giving its name to another of his albums in 1995, brings to mind a walk through the Andalusian patios, patios of Arab influence with touches of joyful longing while tinted in oriental tones. Highlights in the same work are Carnival, Passion and Spanish Picture, forming a beautiful painting dotted with joy and vitality thanks to a brush that moves to the sound of the Spanish guitar and the fantastic voice of Jazziza. And I don't want to say goodbye to this album without mentioning the emotional Father. I, the reader will excuse me, is that I could go on and on but space is limited and I really want the people who read us to open this door and be the ones to personally discover who we have brought to the section today. So I'm going to speed up a bit and briefly quote his discography.
Allways, 1993, work released by Columbia, an album characterized by the predominance of pastel tones with an agile piano that stands out over an elegant combination of bass and percussion. He will enter Crying Earth in dramatic tones, introducing us to an incredible album where the first warning not to trust the pasty yellow brick road comes to us with A.J.D. and the vocal display that he makes in it. There is also no shortage of more orthodox jazz with songs as delicate as Vagif.
Aziza Mustafa Zadeh, 1991 also for Columbia begins with the introspective and beautiful Quiet Alone. Also noteworthy is Inspiration, where he gives us another of his vocal demonstrations, the relaxing Blue Day, the lively Character and the exuberantly melodic Aziza's Dream and Two Candles.
Seven Truth, 1996 on the Columbia label, which begins with a fresh and happy song with beautiful oriental rhythms titled Ay Dilber and an album that I won't talk more about because it would underline everything.
Jazziza, 1997, Columbia, is an album dedicated to great jazz sandards, reconstructed in the Aziza style. With titles like My Funny Valentine, Take Five, Scrapple from the Apple, Lover Man, Nature Boy... it immerses us in the world of jazz classics seasoned with the intense Jazziza flavor and where, because I don't want to let it go, I will quote the fantastic version he does in Black Orphaeus.
Someone has asked me if this section (You didn't have it in your book but....) is about women, if the objective is to make women visible and, to be honest, I have to say no. That was never the objective of this section but rather the one that at its header reads: You didn't have it in your book but... and this refers to any person or thing that in my opinion should be valued and that, precisely, has been ignored whether out of ignorance or on purpose. I honestly believe that if I created a section for women, I would be devaluing those I placed there. I am more of the feelings of Rebecca Clarke and Clara Zetkin, what are they going to do. And yes, there were two women in the first two articles, but they were not there because of their sex but because of their value. For the value of his work and his legacy. I have to admit that I discovered Aziza Mustafa by pure chance. Nobody really told me about it, nor did I find it in any textbook; It was pure luck. And it is precisely this luck, and the enjoyment I have had with his work that is why I bring it to you. So that each one writes in their internal book what is not in the other books and so that each one can share the work of this great person with each other.